Jaaaaaaaa eindelijk weer een stukje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Odile Janssen - WaarBenJij.nu Jaaaaaaaa eindelijk weer een stukje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Odile Janssen - WaarBenJij.nu

Jaaaaaaaa eindelijk weer een stukje

Blijf op de hoogte en volg Odile

30 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Het werd nu toch echt weer tijd voor een nieuwe blog.
Ik zit al bijna 3 maanden in Su samen met Roos. Omdat het alweer een tijdje geleden is dat ik heb geschreven moet ik even goed ophalen wat ik allemaal heb gedaan.

Nog steeds fiets ik aan de linker kant naar stage toe. Stage is nog steeds heel erg druk. Afgelopen maand heb ik wel erg leuke dingen met stage meegemaakt. Voor de verdieping een ruimte waar ze verschillende activiteiten organiseren moest ik een nieuw concept bedenken om verschillende culturen naar een avond te krijgen. Al snel werkte ik mijn ideeën uit en gingen we aan de slag. We besloten om de zondag avonden hiervoor te gebruiken. De eerste avond( een Braziliaanse avond) was gelijk een succes. Er kwam veel publiek op af en we hebben echt moeten rennen om iedereen te kunnen helpen. Hierna volgden nog 2 avonden deze waren niet zo druk als de eerste maar liepen wel. tijdens het organiseren van deze avonden was ik ook druk bezig met de organisatie van het Suriname jazz festival.

Het jazz festival: Het jazz festival vond plaats van 23 t/m 26 oktober. Van deze week heb ik echt intens genoten. Tijdens het jazz festival hebben we met z'n alle keihard gewerkt van s'ochtends vroeg tot s'nachts. En ik heb zoveel vette dingen meegemaakt maar zo lastig om te vertellen omdat het meer het gevoel erbij zo geweldig was. Toch zal ik voor jullie even mijn best doen om het geweldige jazz festival een klein beetje naar Nederland over te brengen.
Op woensdag kwamen de meeste artiesten aan. De artiesten kwamen uit: NEDERLAND, Frans Guyana, Brazilië, Amerika en Curaçao. Donderdag begon de eerste avond. Deze avond wat een introductie avond van alle bands en eindigde in een jamsessie. De vrijdag avond stond in het teken van brazilie. Over deze avond was ik verantwoordelijk. Best spannend aangezien het jazz festival steeds groter wordt. Gelukkig is alles goed gegaan en hebben we van een mooie avond mogen genieten. De zaterdag avond vond plaats bij Torarica en was het main event. Als je op deze link klikt krijg je een korte impressie van het main event https://www.youtube.com/watch?v=uEO-15dR1b0 . En als afsluiter was er de zondag. De uitgebreide versie zal ik vertellen als ik in Nederland ben.

Omdat de sfeer in huis zo goed was besloten een huisgenoot en ik een soort van huisfeestje te organiseren. tijdens het huisfeestje werden we in teams verdeeld en hebben we hollandse spelletjes gedaan. Een super gezellige avond waar het hele huis er van heeft genoten :D

25 november Onafhankelijkheidsdag zijn we buiten de stad gegaan om het te vieren met de lokale mensen. Helaas regende het erg veel omdat het op dit moment kleine regentijd is. Een paar huisgenootjes en ik wilden nog graag op de parade wachten die om 16:00 zou komen. Uiteindelijk begon deze pas om 18:00. De parade liet de verschillende militairen politie corpsen etc zien. Heel indrukwekkend omdat ze soms beschuttings kleren en dingen op hun gezicht hadden en daarnaast hun geweren vast hielden. Heen waren we met de bus gegaan omdat dit een stuk goedkoper is. Terug wilden we dit ook graag. Zo hebben we uiteindelijk een heel lang stuk moeten lopen. Eenmaal bij de bus aangekomen zat hij helemaal vol. wij wachten op de volgende weer helemaal vol. Zo hebben we ongeveer 6 bussen voorbij zien gaan. En maar wachten en wachten. Tot er op een gegeven moment een militaire truck langs reed en wij voor de grap gingen zwaaien. De militaire truck stopte en we mochten mee rijden. Achterin de bak buiten. Heel gaaf kan ik wel vertellen. We werden helemaal tot huis aan toe af gezet. Echt geweldig.

Eer gister en gister ben ik op trip geweest naar de jungle. s'ochtends werden we met de taxi opgehaald en werden naar de plek gebracht waar de gids ons op zou halen. Er werd ons verteld dat we met een jeep zouden gaan. Een lichte teleurstelling borrelde op bij het zien van een soort van bestel busje. Op de markt hebben we gelijk inkopen gedaan voor beide dagen. En daar gingen we dan. Onderweg pikte we nog twee andere op waar voor ons een grote verrassing stond, namelijk een quad achterop de pick up truck en wij mochten hier ook op gaan rijden!!! Vrijdag zijn we op verschillende plekken geweest waaronder een ananas plantage en de joden Savannah ook bekend van de film hoe duur was de suiker. onderweg stopten we om verschillende diersoorten te kunnen bekijken. Onderweg mochten we om de beurt even op het dak van de auto zitten. S'avonds heerlijk gegeten rond het kampvuur en in de regen met poncho's gedanst. De volgende ochtend hebben we zonsopgang gekeken op een berg. De volgende dag zijn we weer verder gereden in de jungle. Op een gegeven moment kreeg het busje een lekke band terwijl ik achterop de quad zat. Dus moesten we even afstappen en helpen met het verwisselen van de band. Dit ging gelukkig helemaal soepel. Even verderop zijn we bij een strand gestopt en mochten we zelf met de quad rijden. Daarna zijn we verder gereden om de goudmijnen te zien. We mochten ook een klein stukje goud vast houden helaas niet meenemen. Het is erg lastig om zo'n trip in woorden uit te leggen. De gebieden waar we zijn geweest zijn zo ontzettend mooi. Dat kan je alleen maar met eigen ogen zien.

Ik heb nog ongeveer 5 maanden te gaan. Ik hoop dat ik deze tijd nog heel veel avonturen mee ga maken. En ik ga proberen iets vaker mijn blog bij te houden om jullie ook een klein beetje mee te laten genieten van het mooie Suriname!





  • 30 November 2014 - 19:40

    Marijk:

    Hee lieve Odile
    Wat een fantastisch verhaal, leuk om te lezen, blij te horen dat het zo goed met je gaat.
    Geniet! Veel liefs van ons dikke knuffel Robèr , Marijke ,Claire en Jason.

  • 01 December 2014 - 14:09

    Elise:

    Hoi Dieltje,
    Wat ontzettend leuk om te lezen.
    Ik kijk al uit naar de volgende
    liefs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Elise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Odile

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 13017

Voorgaande reizen:

11 September 2014 - 04 Mei 2015

Op avontuur in Suriname!

Landen bezocht: